fredag 25 mars 2011

Wikin fyller 16 år!

Ofta tänker man kanske på Web 2.0 som något nytt, men tiden går fort och många av verktygen har faktiskt funnits väldigt länge. Blogger lanserades till exempel redan 1999 och just precis i dag, den 25 mars, är det hela 16 år sedan Ward Cunningham skapade den första wikin!

Vi har tidigare tipsat om att Wikispaces, en tjänst för att skapa wikis, ger bort konton till de som arbetar inom utbildning, men det kan kanske vara på sin plats att påminna om det igen: konto för K-12, konto för högre utbildning.

Sociala medier i skolan

Kristina Alexanderson föreläste tidigare i mars på ett lunchwebinar om sociala medier i skolan, som vi verkligen rekommenderar att ni tittar på! Webinaret ingår i serien Sweden Social Media Webinars (#SSMW). Föreläsningen ligger ute på nätet och är ungefär en timme lång, med frågestund efteråt. Den handlar dels om sociala medier i skolan som utmaning, med bland annat problematiken kring integritetsfrågor, och dels om de stora möjligheterna med sociala medier, där Kristina Alexanderson tar utgångspunkt från sitt arbete med bloggar, men också nämner Twitter och YouTube. Hon delar med sig av sina erfarenheter och ger konkreta exempel.

Intressanta inlägg gjordes även i chatten och där tipsades om ett seminarium om elever, sociala medier och de vuxnas roll som hålls 31/3 av IKT-studion vid Linköpings universitet. Bland annat kommer Marcus Samuelsson att berätta om sin forskning gällande elever som filmar sina lärare och lägger ut på YouTube. Seminariet kommer att streamas på Bambuser.

Våren är äntligen här!

Våren har kommit till Stockholm på riktigt denna vecka.
Solen har tagit hårt på snön och fåglarnas kvitter blir mer och mer intensivt. Så här vackert lyste vintergäcken i Bergianska trädgården, när jag tog en promenad där för några dagar sedan.

Hur långt har våren kommit hos er? Vilka vårtecken kan du rapportera? Berätta, vi är så nyfikna på att höra hur det ser ut i resten av Sverige!

Att våren har kommit gör tyvärr att det blir svårare och svårare att sitta vid datorn. Men, vi har ändå lite nya tips på smarta gratisverktyg, som vi tycker du ska pröva.

Det första är SCRUMBLR som är ett gratisprogram för dig som gillar att jobba med "fästisar" eller Post-it lappar. Med Scrumble kan du jobba digitalt (även i klassrummet om du har en projektor/ smartboard) och sedan spara och dela med kollegor, elever, studenter m fl, genom att skicka dem länken till din Scrumblr.

Dessa kan sedan ändra, sätta upp nya lappar, flytta runt och lägga till fler spalter och när de laddar upp sin scrumblr i webbläsaren, sparas det automatiskt och alla kan se det. Man kan även märka post-it lapparna med färgade "pluppar" t ex för att prioritera.
Testa Scrumblr och berätta vad du tycker, när kan detta vara användbart för dig?

ALGODOO är inte ett spel, men kan roa alla från 3-år och uppåt. Algodoo är ett fantastiskt fysikprogram som gör det möjligt att direkt illustrera och animera nästa vad du vill på datorn eller på din digitala tavla.Allt stämmer med olika fysikaliska principer samtidigt som det är roligt!

Rita en bil och lägg till en motor så kör den. Rita två så kan de tävla mot varandra. Rita en liggande halvmåne med en cirkel ovanför och bestäm att cirkeln innehåller vatten så rinner den ner och du får du en sjö, med vågor och allt. Rita en båt och låt vinden blåsa, så seglar båten. Rita ett utlopp så börjar vattnet rinna och nivån sjunker osv. Ladda hem och testa demo-programmet och låt dig inspireras! Gillar du det köp en lärarlicens för ca 400 kr. (Har du en Smartboard kan det redan vara integrerat i mjukvaran.)

Filmen nedan visar några exempel på hur Algodoo kan användas i klassrummet.



Playful learning, säger Stephen Heppel och vi instämmer! Något för alla "1 till 1" satsningar i Sverige , men också för att "pimpa" din undervisning i...(vad då)? Berätta för oss hur just du kan använda ett program som Algodoo!

måndag 21 mars 2011

Veckans snackis

Får digitalt lärande för lite plats i dagens skoldebatt?

Utbildningsminister Jan Björklund skrev nyligen i en debattartikel i DN att det var hög tid för läraren att ta plats vid katedern igen.

Tomas som är rektor inom vuxenutbildningen skriver så här i sin blogg - "Internet och allt det nya med ny teknik, nätverkssiter, lärplattformar, kommunikationslösningar, nya möjligheter att samarbeta mm har inneburit (och kommer att än mer innebära) ett paradigmskifte. Skolan har inte hängt med i detta och vaknar nu, förhållandevis sent. Jag saknar dock detta ämne i skoldebatten idag. Det pratas om helt andra saker än digitalt lärande utan det är mer frågor om ordning och reda, betyg, prov, lärarlegitimation och ev. förstatligande som är i fokus. Borde vi inte satsa på digitalt lärande då vi i Sverige här kan ligga lite i framkant!?"

Vad pratas det om i din kommun och på din skola? Är det mer satsningar på en till en och digital kompetens eller är det rop på ökad katederundervisning och tyst i klassen som gäller?

Vad tycker du att skoldebatten bör handla om?

fredag 18 mars 2011

Vecka 11

Nyheter i kursen

Som ni ser har det hänt en del nya saker här i kursen! Från och med nu kommer det att bli ett gemensamt veckobrev för både LC100N och fortsättningskursen LC200N. Veckobrevet har också flyttat ut i bloggosfären, det ligger öppet på bloggen “Digital kompetens och lärande” och länkas in i Bilda. Följ oss gärna på Blogger och via RSS!

Glöm inte heller att anmäla dig till kursträffen vi planerar här på KTH den 18 maj. Om du loggar in på kurswebben hittar du mer information och länk till anmälningsformuläret på sidan "Anmälan till kursträffen" i innehållsmenyn. Vi hoppas naturligtvis att så många som möjligt kan komma!

Vi har även fått ett tillskott till lärarteamet. Maria Planmo kommer under våren att hjälpa till att rätta inlämningsuppgifter och svara på frågor. Här berättar Maria lite om sig själv:

Jag är utbildad 1-7 lärare med inriktning mot ma/no. Just nu är jag tjänstledig från min lärartjänst för att studera "Pedagogik och nya medier" på Medieinstitutet. Min avslutande LiA (lärande i arbetslivet) har jag fått förmånen att göra här på KTH Learning Lab. Jag kommer att vara en del av lärarteamet i kursen "Digital kompetens". Det ska bli kul att få chansen att utveckla både min egen och er digitala kompetens!

Lärresurs för SO-ämnen

Via Flexspan hittade vi SO-rummet. Det är en alldeles ny och utmärkt resurs som spänner över hela SO-området. Här kan du hitta en mängd länkar till granskade artiklar och hemsidor på svenska om historia, religion, samhällskunskap och geografi. Webbplatsen drivs av en utbildad gymnasielärare med erfarenhet av att undervisa i SO-ämnen och är tänkt som ett utbildningsmaterial och länkportal främst för elever och lärare på högstadiet och gymnasiet, men även för studerande på högre nivåer och andra intresserade.

Kemi finns överallt

2011 är det internationella kemiåret och många aktiviteter kommer att ske runt om i Sverige i samband med detta. Kemikalendern är ett samarbetsprojekt mellan bland annat Chalmers tekniska högskola, Göteborgs Universitet, Universeum och Molecular Frontiers. Planen är att under 2011 lansera en film i månaden, kopplat till olika teman kring kemin i vår vardag, som en del i en lärosatsning för barn och ungdomar. Just nu ligger filmerna för de första tre månaderna uppe på YouTube. Det finns även lektionsmaterial för pedagoger att hämta till varje film.

Filmen nedan, för mars månad, handlar om klimat och energi.



Molecular Frontiers har också skapat en webbplats, MoleClues, där du kan hitta lite olika spel och videofilmer som handlar om molekylernas värld. Du kan bland annat gå in i en virtuell värld och lära dig mer om kärlekens kemi.

onsdag 16 mars 2011

Vecka 9-10

Boka 18 maj för en kursträff på KTH - alla är välkomna!3d people partner by 姒儿喵喵, on Flickr


Kom till KTH och träffa dina lärare och kurskamrater IRL! Kom och diskutera dina erfarenheter med "likasinnade", visa vad du gör, inspireras och ta reda på vad du vill lära dig mer om. Kom och lyssna på och diskutera framtidens lärande med oss och med våra forskare och experter på pedagogik och nya medier. Alla som går eller har gått kurserna "Digital kompetens och lärande(LC100N och LC200N) är välkomna!

Träffen är gratis och frivillig men vi hoppas på riktigt stor uppslutning. Intressanta föreläsare, TeachMeet, speed dating, mingel med förtäring står på programmet. Vi är snart 400 som på olika sätt dagligen testar att använda ny teknik som stöd för undervisning och lärande. Fler än 50 intressanta projektarbeten har hittills rapporterats och massor av intressanta aktiviteter har startats. Det vill vi fira! Vi hoppas därför att just du kan "slita dig loss" för att besöka oss under en dag i maj.

OBS! Vi har valt att lägga träffen direkt innan konferensen "Framtidens lärande" startar i Nacka och hoppas på att du kan ta ledigt (även denna dag)!

Logga in på kurswebben och anmäl dig! Program publiceras inom kort i veckobrevet och här i bloggen.

Glöm inte bort att kommentera varandras blogginlägg

Tänk särskilt på dem som ännu inte fått så många kommentarer, hur tråkigt det måste vara. Att ge och få återkoppling och där igenom dela med sig av sina erfarenheter till andra kurskamrater är ett viktigt moment i kursen och för din egen lärprocess. Om du vill ha många kommentarer så se till att följa många kurskamraters bloggar och addera även dem som tillkommer efter hand. Att blogga är ett givande och ett tagande, precis som all kommunikation mellan människor.

Nationell plan för IT i undervisningen

Strax före jul publicerade Finland en nationell plan för IT i undervisningen. Rapporten beskriver vad som behöver göras för att utveckla de finska skolornas lärmiljöer så att de bättre tillgodoser behoven hos dagens elever som växt upp i informationssamhället. Planen är ett resultat av det treåriga projektet Informations- och kommunikationsteknologi i skolans vardag.

Här ges konkreta åtgärdsförslag för utveckling av användningen av IKT i undervisningen och för utveckling av lärmiljöerna. Förslagen baserar sig på de 20 projektskolornas erfarenheter och på nya forskningsresultat. En mycket spännande läsning även för oss svenskar och det finns många saker att ta till sig.

Läs rapporten: Nationell plan för användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.

Veckans länktips

Filmarkivet kan du titta på svenska filmer, i första hand kort-, dokumentär-, journal- och reklamfilmer, från åren 1897 till 1994. Du kan till exempel hitta den första svenska filmen som visar Konungens af Siam landstigning vid Logårdstrappan 1897 och filmer med och om Olof Palme, som Vilja gå vidare: Olof Palme och hans idévärld. Just nu finns det 300 filmer i arkivet, vilket redan är en hel del, men tanken är att det ska växa ännu större under året och att det ska läggas upp fler spelfilmer. Webbplatsen är ett samarbete mellan Svenska Filminstitutet och Kungliga biblioteket och filmerna speglar Sverige och de förändringar som har skett.

Den femte basfärdigheten

Veckans videotips är en riktigt bra film från norska Senter for IKT i utdanningen som handlar om hur viktigt det är med digital kompetens i skolan, med röster från både personer som arbetar inom utbildningsområdet, bland annat Stephen Heppell, och skolelever.

Vecka 8

Res till månen

Datortekniken kan hjälpa oss att visualisera saker som en vanlig människa sällan eller aldrig har möjlighet att uppleva. Så den här veckan tänkte vi resa till månen!

We Choose the Moon är en välgjord interaktiv presentation som låter användaren få vara med om den första månfärden 1969 med Apollo 11, från start till landning på månens yta. Den producerades till 40-årsdagen av månlandningen av John F. Kennedy Presidential Library and Museum. Verklighetstrogna animationer blandas med autentiska ljud, filmer och foton och man får verkligen en känsla för hur det gick till.

Passa på att skaffa en wiki

Wikispaces tillhandahåller en tjänst för dig som vill skapa en wiki. De ger för tillfället bort reklamfria konton gratis till de som arbetar inom vad som i vissa länder benämns K-12, det vill säga grundskola och gymnasium, respektive inom högre utbildning. I vanliga fall är dessa konton något du måste betala en årskostnad för! Du kan också uppgradera ditt konto om du redan har en wiki där. Läs mer via länkarna nedan:

Konto för K-12: http://www.wikispaces.com/content/for/teachers
Konto för högre utbildning: http://www.wikispaces.com/content/for/highered

Rundabordssamtal om IT i skola och utbildning

Nu i veckan höll it-ministern Anna-Karin Hatt ett rundabordssamtal kring IT i skola och utbildning där en rad olika aspekter av ämnet ventilerades och diskuterades av representanter bland annat för regeringen, skolor och läromedelsföretag. Inslaget är väldigt långt, de satt under en hel eftermiddag, men många intressanta frågor lyfts fram och det är väl värt att titta på.

fredag 11 mars 2011

Vecka 7

Besök Anne Franks hus

The Secret Annex Online är en webbplats där man på ett intressant sätt har använt sig av multimedia och interaktivitet för att förmedla berättelsen om Anne Frank och hennes familj. Se videofilmer om vad som hände, lär dig mer om de som bodde i huset och utforska huset och rummen på egen hand i 3D.

Bilder och ljud

Många gånger vill man arbeta med bilder och ljud, kanske för att skapa en film eller bara illustrera en text, och då uppstår frågan var man hittar material som går att använda utan att man bryter mot upphovsrätten.

När det gäller bilder finns naturligtvis Flickr, där du filtrera sökresultaten så att du bara får upp bilder som har en Creative Commons-licens. Men du kan även använda Googles avancerade bildsök och där välja vilken typ av licens som ska gälla för de bilder som listas. Om du vill vara extra effektiv kan du prova CC Search, där du från ett och samma ställe kan söka på flera webbplatser, bland annat Flickr och Wikimedia Commons.

Multimediabyrån har ett arkiv med bilder, musik och ljudeffekter som är fria att använda i undervisningssammanhang och det är gratis att registrera sig. Gymnasieläraren Camilla Nilsson, som skriver på bloggen IKT-skafferiet, har påbörjat en lista med länkar till olika resurser: Bild och ljud: med licens att använda.

Även om du tar hjälp av något av alternativen ovan är det förstås alltid bra att dubbelkolla licensen för just den bild eller det ljud som du vill ha, för säkerhets skull. Och tipsa gärna varandra i bloggarna om ni känner till bra exempel på resurser!

Att sedan referera korrekt till de bilder du använder kan vara knöligt. För inte så länge sedan ändrade Flickr hur du hittar information om upphovsmannen som gör att du kan använda fria bilder som publiceras där på ett korrekt sätt. I Charlotta Wastesons blogg hittade vi t.ex. detta utmärkta tips på hur du enkelt refererar till bilder på Flickr i din blogg. Hon hade lärt sig hur man gör av Kristina Alexanderson och det är ett riktigt bra tips!

Veckans videotips

Linnéuniversitet och Högskolan i Borås har gjort en serie korta, informativa filmer om Google Scholar, hur man söker, fördelar och nackdelar och hur man tyder resultaten. Google Scholar är Googles sökmotor för akademisk och vetenskaplig litteratur, där du kan hitta skrifter, avhandlingar, böcker, referat och artiklar. Filmerna ger också generella tips kring sökning och källkritik. Den första filmen i serien nedan berättar om Google Scholar, övriga filmer kan du hitta på Linnéuniversitets sida.

Vecka 6

Nytt reportage från BETT 2011!

Nu har vi färdigställt ett lite längre reportage från BETT 2011. I videon berättar bland annat Stephen Heppell varför han tror det kommer att bli så mycket roligare att vara lärare under de kommande tio åren och vi hör andra, som Kathryn Macaulay från The Abbey School, prata om 3D.



Vad är en MOOC?

Hur utformar vi lärande och undervisning för det 21:a århundradet? Vad fungerar bra och vad behöver vi förändra? Har du t.ex. testat en MOOC ännu? Vilka likheter och skillnaderna ser du mellan detta upplägg och hur vi utformat nätkursen "LC100N" om digital kompetens och lärande?



Här är ytterligare en video som förklarar mer ingående vad en MOOC är.
För vem passar denna kursdesign bäst? Skulle den kunna gå att använda på grund- och gymnasieskolan? Blogga gärna, vi är nyfikna!

Veckans länktips

Qwiki är ett projekt under utveckling. Tanken är att skapa ett multimedialt uppslagsverk på nätet. Här kan du söka efter ett ämnesord och få upp ett förklarande bildspel med speaker, där du kan klicka på varje bild för att läsa mer om den och få tips på relaterade ämnen. Du kan dela med dig av bildspelet i olika sociala medier eller gå till länkar med ytterligare information, som YouTube och Wikipedia. En hel del ämnesord finns inlagda och det ska byggas på efter hand. Qwiki är ett bra exempel på hur man kan presentera information på ett visuellt sätt!

torsdag 10 mars 2011

Vecka 5

Nya projekt från Google

Finns det något område i dag där Google inte har eller vill ha ett finger med i spelet? På ett sätt är det lite oroväckande, men samtidigt är det naturligtvis så att mycket av det de gör är riktigt bra och användbart, inte minst i undervisningen.

Art Project är en av deras senaste satsningar. Här kan du som användare få tillgång till konstverk från museer över hela världen, som Metropolitian Museum of Art i New York och Eremitaget i Sankt Petersburg. Du kan både se tavlorna en och en och gå runt inne i museet, ungefär som i Google Maps gatuvy. Om du har ett Google-konto kan du också spara vyer av dina favorittavlor.

En annan nyhet är Google Body, en detaljerad 3D-modell av den mänskliga kroppen, där du kan zooma in, identifiera olika organ m.m. Nackdelen är att Google Body kräver en webbläsare som har stöd för något som kallas WebGL. I dag finns det bara i Chrome, Firefox 4.0 Beta och du kan aktivera det i Safari enligt instruktioner på webbplatsen.

Sjukvårdsrådgivningens anatomiska atlas, med bilder och text som beskriver olika organ, är visserligen inte i 3D och inte heller helt ny, men den är på svenska och fungerar i fler webbläsare.

Studie kring en-till-en

Tomas Kroksmark är professor i pedagogik och ansvarig för Akademin för skolnära forskning och utveckling vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Också han var på BETT 2011 och gjorde en presentation om vad som händer med lärarkompetensen och elevernas lärande med 1-till-1. Läs mer om studien och resultaten i den intressanta: Lärandets stretchadhet: Lärandets digitala mysterium i En-till-En-miljöer i skolan, som du kan ladda ner som en PDF.

Seminarium med Hans Rosling

Nu i veckan var professor Hans Rosling, som i höstas också vann KTH:s stora pris, på KTH för ett lunchseminarium om “En konvergerande värld” och felaktigheten i att dela in världen i u-land och i-land.

Föreläsningen är ungefär 50 minuter lång och han har i viss mån anpassat sin presentation för åhörare på ett tekniskt universitet, men han säger också mycket som är ögonöppnande och generellt intressant, och som alltid är han spännande att lyssna på!


Vecka 4

Mot ljusare tider

Nu börjar det äntligen märkas att vi går mot ljusare tider, även om det går sakta och snön fortfarande ligger kvar. Den här veckan har vi som vanligt lite blandade tips och det första hittade vi när vi besökte BETT 2011.

Magiska äventyr

Mitt bland all färgstark reklam och ny, avancerad teknik lyckades en mer lågmäld produktion fånga vår uppmärksamhet: Land of Me, en interaktiv lärandeupplevelse för yngre barn. Det är en samling spel och aktiviteter där tanken är barn och vuxna ska kunna ha roligt tillsammans samtidigt som barnets kreativitet, fantasi och språkförmåga utvecklas. Konceptet är genomtänkt och resultatet fantastiskt välgjort och inspirerande. Land of Me finns att köpa på CD-ROM, men du kan också gratis ladda ner ett av avsnitten och prova.


The Land of Me - Trailer from Made in Me on Vimeo.

Matematik som konst

Kanske har du någon gång suttit i skolan och haft tråkigt på en mattelektion. Kanske började du då klottra i marginalerna. Men tänkte du på att matematik kan vara konst och klotter kan vara matematik? Det har Vi Hart gjort.

I hennes videofilmer snabbas tempot upp när hon tecknar, hon pratar lika fort och innan man vet ordet av har man kopplat oändlighetsserier till kameler och elefanter på rad. Bara som ett exempel. Hon förmedlar både en entusiasm för ämnet och visar hur man skulle kunna visualisera begreppen på ett annat sätt.



Lära sig lära

Vad är det egentligen vi behöver lära våra barn och ungdomar? Att kunna saker utantill eller att kunna lära sig? Shelley Wright är en kanadensisk lärare som bloggar läsvärt om sina tankar på Wright’sRoom. Den här videon handlar om hur hon nu har börjat arbeta i klassrummet.


Vecka 3

Tillbaka efter en intensiv vecka i London!

BETT 2011 var större än någonsin. Det var en spännande blandning av utställare, från stora teknik- och mjukvaruföretag som Microsoft, Intel och Adobe till läromedelsförlag och många andra mindre företag som visade upp sina produkter.

Det mesta du kan tänka dig av lösningar för IKT fanns där att testa. VLE är det nya "Buzzword" som finns på allas läppar i Storbritannien och visuellt lärande och 3D är hetare än någonsin. Mässan hade även en särskild avdelning som ägnades åt specialpedagogik och varje dag hölls en lång rad lärorika seminarier inom olika ämnen.

Under mässan passade vi på att intervjua flera intressanta deltagare och utställare och ni kommer att få se mer av det under de kommande veckorna. Vår första intervju från BETT 2011 är med professor Stephen Heppell. Sprid den gärna!



Veckans videotips

Diana Laufenberg är lärare vid Science Leadership Academy i Philadelphia. I den här TEDX-videon pratar hon om de lärdomar hon har dragit från sin erfarenhet, hur studenternas förhållande till information i dag helt har förändrats och vikten av att kunna få göra misstag.

tisdag 1 mars 2011

Vecka 1-2

Fireworks Birmingham New Year 2011 l by ahisgett, on Flickr

Välkomna till en ny termin och varmt välkomna alla nya kursdeltagare!

Vi skriver nu 2011, det är nytt år och en ny termin! Nästa vecka kommer merparten av lärarteamet att befinna sig i London på BETT 2011 och kanske är det några av er som också ska åka dit. Vi kommer naturligtvis att rapportera om mässan när vi är tillbaka!

Lärdomar av en-till-en

Om varje elev får en dator i skolan, hur ska de egentligen användas? Hur ska man tänka kring pedagogiken? Stefan Pålsson tar upp frågan på Omvärldsbloggen i artikeln Förnya undervisningen med varsin dator. Han pratar bland annat om vilka lärdomar som dragits av satsningen på datorer i skolan i den amerikanska delstaten Maine, där de har varit igång sedan 2002.

Råd baserade på erfarenheterna från Maine ges också här: 6 Important Lessons From Maine’s Student Laptop Program.

Bibliotek och sociala medier

Många bibliotek använder sig i dag av sociala medier. Bibliotek på Facebook är en sida för att utbyta tankar och idéer när det gäller användningen av Facebook och diskutera frågor kring strategier, mål och hur man går tillväga. Bibliotek på Facebook är en grupp inom BiblFeed som är ett bibliotekscommunity på Ning, där du även kan följa det officiella och inofficiella bibliotekssverige via ett gemensamt RSS-flöde.

På Twitter finns bland annat Svenska bibliotek, ett flöde från olika svenska bibliotek och Universitetsbibliotek, som samlar flöden från svenska universitets- och högskolebibliotek.

Dessa länkar kommer från Tetyana Leonova som tipsade om sidorna i sin inlämningsuppgift!

Sånger om kemi

Läraren Doug Edmonds använder sig av ett lite annorlunda grepp för att förmedla kunskap. Han sjunger entusiastiskt egna texter om till exempel kemiska processer till känd musik och lägger ut resultatet på YouTube. Fantasirikedomen är stor, se till exempel videon om energi nedan.