fredag 30 mars 2012

Säg det med ett leende

Om ni inte redan har sett den här filmen måste vi rekommendera den! Kanske något som piggar upp i ruskvädret (här i Stockholmsområdet har det både regnat, snöat och haglat idag). Humor är en viktig ingrediens i lärandet och det här är ett bra exempel på det och på hur man kan använda humor för att förmedla ett buskap. Filmen informerar om tjänsten IMP-akuten, IT-Media-Pedagogisk akuthjälp, vid högskolan Kristianstad och medverkar gör bland annat Åsa Kronkvist.

fredag 23 mars 2012

Hisnande perspektiv

Den här gången vill vi dela med oss av några spännande länkar som kan vara användbara inom de naturvetenskapliga ämnena, och de ger alla något av ett hisnande perspektiv på tillvaron.

Nu i mars är det meningen att filmskaparen och upptäckaren James Cameron, i samarbete med bland annat National Geographic, ska genomföra en expedition till den djupaste platsen i Marianergraven i Stilla havet, omkring 11 kilometer under havsytan, för att samla in prover och ta bilder. Bara en bemannad ubåt har varit där tidigare och det var 1960. Det finns en webbplats med fakta kring expeditionen och teknologin bakom, videofilmer och även information för lärare: DeepSea Challenge. Du kan också följa vad som händer på Twitter, Facebook och YouTube.

Scale of the Universe Interactive är en annan intressant resurs. Här kan du få en uppfattning om den relativa storleken på saker och ting i vårt kända universum. Du kan dra i en scrollningslist för att zooma in och ut, från de allra minsta beståndsdelarna till de största, samt klicka på de olika objekten för att läsa mer om dem.

Med hjälp av ChronoZoom kan du sedan gå vidare och utforska hela kosmos historia. ChronoZoom är en interaktiv tidslinje som löper från runt 14 biljoner år tillbaka fram tills idag. Du kan förflytta dig längs tidslinjen, zooma in på olika epoker och ta del av fakta om företeelser och händelser i form av artiklar, bilder och videofilmer.

tisdag 13 mars 2012

Syftet med utbildning?

Fler förstår mindre om allt mer, läser vi i en debattartikel i senaste numret av CS. Stämmer detta? Vad behöver vi lära oss nu när vi har internet i mobilen och fri surf?

Idag finns det miljontals fria digitala lärresurser som vem som helst får använda och även utveckla.Vilken betydelse har "open source"-kulturens öppenhet och vilja att dela med sig? Har du själv eller dina studenter publicerat något under en CC-licens?

Vi vill särskilt lyfta fram ett blogginlägg från en av våra kursdeltagare, Juliana, om Web 2.0 - vad gör webben social? Ursprungligen var detta hennes inlämning 1b som vi tyckte var så välskriven att vi bad henne publicera den på bloggen så att fler fick möjlighet att läsa och kommentera det hon skrivit. Juliana skriver om hur hon ser på teknikutvecklingens betydelse för synen på kunskap och tar upp flera aktuella frågor för dig som arbetar i skolan.

Varför utbildar vi oss egentligen? Noam Chomsky filosof, språkvetare och professor emeritus vid MIT har tänkt mycket på detta. I denna video beskriver han sin syn på syftet med utbildning. Han tar även upp teknikutvecklingens påverkan på utbildning och lärande och diskuterar om utbildning är en kostnad eller en investering och i så fall för vem. Det han har att säga är viktigt, så även om det kan vara ansträngande att lyssna på honom i början så är det väl värt det.



Utbildning och bildning - vad skiljer och vad förenar dem åt? Varför uppmanar vi ungdomar att skaffa sig en "bra" akademisk examen vid något känt lärosäte?  Har en medicinsk utbildning ett högre värde för samhället än en konstnärlig? Varför anses matematik och språk viktigare att lära sig än musik och bild? Sir Ken Robinson ger sin syn på syftet med utbildning och hur värderingar styr våra utbildningsval i denna videoinspelning.



Synen på kunskap och utbildning men också traditioner påverkar det sätt på vilket vi examinerar kunskap. Vi mäter det som är lätt att mäta och gärna med standardiserade test. Vilken påverkan har detta på vår utbildning och bildning?  

Bidrar teknikutvecklingen till att det utvecklas fler och bättre examinationsformer och att alla ges samma chans till en likvärdig utbildning ? Eller är det tvärt om?

Hur kan vi mäta och värdera det som är viktigt men inte lika enkelt att mäta? De generella kunskaper som, förutom goda ämneskunskaper, anses vara nödvändiga att behärska om vi ska kunna behålla vår höga levnadsstandard. Hur kan vi både träna och examinera digital kompetens, nyfikenhet, initiativförmåga, kreativitet, entreprenörsskap, anpassningsförmåga, socialt nätverkande, samarbetsförmåga, visionärt ledarskap, empati,och förmågan att  kommunicera i både tal och skrift och få gehör för sina idéer?

Kan vi in integrera detta i våra kursplaner och mål och hur examinerar vi generella kunskaper med stöd av IT?

måndag 12 mars 2012

TED-Education och kursuppdatering

Säkert är det en hel del av er som går kursen som redan har uppmärksammat det, men vi vill ändå passa på att berätta att vi nu har uppdaterat kursdelen "IKT-verktyg" med ett nytt avsnitt om surfplattor och appar. I samband med det vill vi också lyfta fram en mycket intressant bloggpost där Ida, som går LC100N, har tagit fram en svensk version av en bedömningsmatris för en apps värde i utbildningssyfte.

Dessutom kan vi tipsa om TED-Ed, eller TEDEducation, som är ett spännande utbildningsinitiativ från den välkända organisationen TED. I ett första steg lanserade de idag, den 12 mars, en egen YouTube-kanal. Här presenteras korta filmer där duktiga lärare tillsammans med framstående animatörer visualiserar begrepp inom olika områden.

I nuläget finns det inte så många filmer att titta på, men nya filmer kommer att publiceras regelbundet, och lärare och animatörer runt om i världen kan själva anmäla sig för att vara med att göra en film. Tanken bakom är att sprida bra lektioner utanför det enskilda klassrummet. En webbplats med dessa filmer och ytterligare utbildningsmaterial ska startas upp i april.

Läs mer i nyhetsartikeln "Introducing TED-Ed".